יום חמישי, 16 במרץ 2017

ואלס עם באשיר

הסרט ואלס עם נכתב על רקע מלחמת לבנון הראשונה, הוא נבנה על זכרונות הכותב ושותפיו לקרב, ועל ווידויים אישיים.
הסרט מתחיל בסיוט שחוזר שוב ושוב לארי פולמן שקשור לחוויותיו מהמלחמה. בחלום 26 כלבים רצים ורומסים את כל מי שבדרכם עד שמגיעים למשרד שלו. ארי פולמן מנסה להבין מה קרה במלחמת לבנון השניה ולמה לא זוכר ממנה הרבה. תחילה הוא חושב שאלו נשמות 26 הכלבים שהרג בזמן המלחמה בגלל תפקידו (מחשש שהנביחות שלהם יעירו את התושבים בזמן שצה״ל נכנס לכפרים). הוא נפגש עם חבר ומספר לו על זה אך חברו לא זוכר דבר מאותה התקופה, מאוחר יותר מופיע עוד חלום מול הטבח בסברה ושתילה שבו הוא וחבריו חוזרים לרחובות מרחצה בעירום בים. הוא איננו מצליח לקבוע אם זה באמת קרה או שמא זו הזיה. במשך הסרט הוא נוסע לבקר חברים נוספים מאותה התקופה ומנסה לברר מה באמת קרה במלחמה ולמה הוא אינו זוכר. בסוף הסרט ארי נזכר שירה פצצות תאורה מעל מחנות הפליטים ועם סיום הטבח הוא ראה את הנשים והילדים שחזרו למחנה ממררים בבכי. 
הגדרה לסרט דוקומנטרי והאם הסרט עונה על הקריטריונים
סרט דוקומנטרי הוא סרט המתעד את המציאות בשונה מסרט עלילתי שהוא סרט בדוי - הסרט הוא סרט שמתעד את המסע של ארי פולמן בגילוי שלו על מה שקרה לו במלחמה - קריטריון מתאים
בקולנוע דוקומנטרי ניתן לצלם דברים תוך כדי התרחשותם או לשחזר אותם מאוחר יותר למטרות תיעוד - בסרט נעשה שחזור באמצעות אנימציה של הנעשה בהווה ובמלחמה בעבר - קריטריון מתאים
ע״פ הגדרות אלו אכן הסרט הוא סרט דוקומנטרי, אך בסרט דוקומנטרי ישנם כמה סוגים.
לפי דעתי סרט זה משתייך לסוג סרטי דוקו אקטיביזם כלומר, סרטים המשמשים בסרט כדי להגיע לתהליכים, הבמאי הוא פעיל, מופיע בסרט, נפגש עם אנשים, מתעמת עם אנשים ועם עובדות. בסרט כזה מטשטשים את ההבחנה בין הסרט לבין המציאות אותה הוא מבקש לבחון.
בסרט "ואלס עם באשיר" הבמאי, הכותב יוצא כביכול למסע כדי לגלות את האמת ומה שקרה לו במלחמת לבנון השניה. הוא מבין שמה שהוא חושב שנכון ושהוא יודע בוודאות, כנראה לא באמת נכון ונוצר לו סוג של חומה בין המודע לתת מודע. הוא מחפש אנשים שאיתם הוא חווה את המלחמה בניסיון לגלות את המציאות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה