יום שלישי, 6 בדצמבר 2016

מנוצל-מנצל בריאליטי

תכנית ריאליטי (תכנית מציאות) היא ז'אנר טלוויזיוני אשר אין תסריט קבוע מראש, התגובות והפעולות ספונטניות, ומתעד אירועים מציאותיים בניגוד לדרמה כתובה. לרוב האנשים המשתתפים בתכניות אלו אינם שחקנים ואינם מגלמים דמות בדויה אלא מופיעים בתור עצמם.
סדרות המציאות התפתחו לתת-ז'אנרים בולטים, כשהמכנה המשותף שלהן הוא חוסר תסריט. אף על פי שבחלקן הסדרה מלווה את המשתתפים ברצף אירועים או משימות שיצרה ההפקה







בריאליטי ישנם 3 סוגים של מנצלים-מנוצלים
1.  ההפקה
2. המשתתפים
3. הקהל

ההפקה
התכניות מבוססות הפקה. ההפקה הם המניע מאחורי ההדחות וההתקדמות בתכנית. חלק מתכניות אלו מתקיימות בתוך "עולם הכיס"
(עולם הכיס – סביבה מובנית ומלאכותית מנותקת ממציאות החיים היומ-יומית של המתמודדים)
ההפקה בוחרת מאוד בקפידה את המתמודדים שלה, מחפשים את אלו שהקהל יתחבר אליהם, אלו שיביאו צפיות, שיעשו רעש, באלגן, שימשכו אחריהם קבוצה תומכת, "שיספקו את הסחורה", שיתנו הרבה רייטינג. לפעמים ההפקה גם מפספסת כאלה, כמו שבמרוץ למיליון כמעט פספסו את אלה ו-וובה שבערך "עשו את העונה"
ההפקה היא זאת שקובעת מה יראו הצופים ובבית ואיך תתעצב תפיסתם.
במהלך התוכניות ההפקה משתמשת ב"נקודות רגישות" או פחדים של המתמודדים כדי לקדם את העלילה, למשוך רייטינג וכך ההפקה בעצם מנצלת את המשתתפים.
ההפקה מנצלת את המשתתפים לקידום עלילה ומשיכת קהל ואת הצופים בשביל רייטינג.


לדוגמא כניסת ארוסה של ליהיא גרינר (נקודה רגישה)


המשתתפים
המשתתפים בתכניות ריאליטי מגיעים אליה בגלל 4 סיבות עיקריות:
1. הפרסום/התהילה
2. הזכייה בפרס הכספי
3. הצגת עמדות
4. שבירת סטיגמות
המשתתפים הם הכי מנוצלים בתכניות הריאליטי אך הם גם מנצלים את הבמה שקיבלו כדי להשיג את מטרותיהם האישיות. אם זה פרסום כדי שאחרי האח הגדול יוכלו להמשיך להיות בטלווזיה, למשל לירון רביבו שהשתתפה בהישרדות ועכשיו משחקת בסדרה בטלווזיה, הזכייה הכספית, למשל טהוניה שבאה מבית עני והזכייה עזרה לה, הצגת עמדות, כמו טל גלבוע שבאה על תקן "הטבעונית", ושבירת סטיגמות למשל אלדד-גלעד "המתנחל".
הם מנצלים גם את הקהל כדי באמת להשיג את הפרסום או ההקשבה לצרכיהם.
חלקם מנסים להראות את עמדותיהם בעזרת פרובוקציות.

 










הצופים
הצופים ממלאים תפקיד משמעותי בתכניות, בהדחות ובקידום המועמדים מתכנית אחת לבאה.
תכניות הריאליטי ממלאות צרכים אישיים של הצופים, הצופים מנצלים את התכניות ואת המתמודדים למען הצרכים שלהם :
צרכים אסקפיזם – בריחה מהמציאות
צרכים חברתיים – יחסים אישיים, צפייה כדי להתחבר לאחרים
צרכים רגשיים – חיזוק הערכה עצמית
צרכים קוגניטיביים – הכרות עם הסביבה,עם תחומי עניין עליהם כולם מדברים.
אנשים משתמשים בתכניות הריאליטי כדי לא להיות עסוקים בבעיות שלהם, במקום לראות ולהתעסק בכביסה המלוכלכת שלהם הם מתעסקים בחדירה לפרטיות של אנשים אחרים.
הצופים לפעמים צופים בתכניות אלו כדי להרגיש תחושת עליונות אל מול המשתתפים במצבים שונים.

הפקה
 
                         צופים                              משתתפים

 





 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה